Ziekenhuis eten: jammie of jakkie?

Het eten in ziekenhuizen is volgens patiënten de laatste jaren beter geworden. Ze hoeven hun warme maaltijden niet meer ’s middags te eten zoals de oude gewoonten, maar eten het ’s avonds. Uit een onderzoek van het Parool in 2012 bleek echter dat het eten nog steeds niet te eten is. De sauzen waren gemaakt van poeder en de groente te lang gekookt.  

De voedseljongen

De meeste ziekenhuizen hebben geen eigen keuken meer en krijgen het eten aangeleverd. Dit wordt dan opgewarmd en rondgebracht door vooral studenten. Ik sprak een van die studenten om hem  eens te vragen wat hij zoal voor ervaringen heeft.

Jij bent wat ze noemen een assist medewerker. Wat houdt jouw functie precies in?

Ik ben verantwoordelijk voor het eten en drinken op een afdeling. Ik werk zelf voornamelijk tijdens de avonddienst. Ik moet mensen dus hun avondeten geven en een rondje koffie verzorgen.

Dit is best een verantwoordelijke baan. Heb je hier enige scholing voor gehad?

Niet echt. Na mijn sollicitatie ben ik ongeveer tien keer ingewerkt. Hierdoor leerde ik de verschillende diëten die mensen hebben. Ik kreeg nog wel een toets om te kijken hoe hoog mijn kennis was, maar dat was niet iets waar ze mij echt op beoordeelden.

Zoals je al zei mensen hebben diëten. Jij moet dus in de gaten houden wat mensen wel en niet mogen. Hoe weet jij wie welk dieet heeft?

Ik heb een patiëntenlijst. Hierop staat wie er een dieet hebben en ook welk dieet ze dan hebben.

Zijn er diëten waarbij mensen speciaal eten krijgen, wat jij niet standaard op je kar hebt staan?

Ja, ik krijg voor het glutenvrij dieet, lactosevrij dieet, natriumarm dieet, eiwitverrijkt dieet en MCT dieet (is speciaal vet voor mensen die zo min mogelijk normale vetten mogen door een gestoorde vetvertering) aparte maaltijden binnen.

Zit er een minimum of maximum aan wat mensen moeten eten? En moet jij dan ook bijhouden hoeveel ze eten?

In principe wordt er aan iedereen ongeveer twee scheppen van alles uitgedeeld. Sommige mensen vragen om wat minder waardoor er voor andere mensen meer overblijft. Wat vlees en vis betreft is er voor iedere patiënt één stukje. Ik hoef niet bij te houden hoeveel de patiënten eten, wel moet ik bij sommige patiënten een vochtlijst bijhouden. Hierop staat dus hoeveel ze hebben gedronken. Overdag mogen mensen zoveel vragen als ze willen, dit geldt voor boterhammen en beschuitjes, maar ook voor tussendoortjes zoals chocoladereep, koekje of mueslireep.

Met hoeveel mensen werken jullie op één afdeling?

In principe werk je in je eentje, maar soms helpen we elkaar. Dan loop je eigenlijk op meerdere afdelingen met zijn tweeën wat een stuk gezelliger is. Er zijn wel overlappende diensten, waardoor er halverwege iemand mee komt helpen. Meestal is dit tijdens het uitdelen van het eten.

Krijg je tussendoor nog cursussen of scholing als er iets veranderd aan bijvoorbeeld een dieet?

Nee eigenlijk niet. Dit gebeurt weleens, maar dat is meer voor mijn oudere collega’s.

Meals on wheels

Na mijn vragen gesteld te hebben ben ik mee gelopen met de avonddienst. Zo kwam ik te weten dat het karretje waarop het eten wordt geserveerd heel toepasselijk ‘meals on wheels’ heet. De assist medewerker begint gewoon met het klaarmaken van zijn karretje, als deze nog niet klaar staat. Eenmaal op de afdeling die hij toegewezen heeft gekregen stalt hij zijn karretje en gaat net als in een restaurant bij mensen de keuze opnemen. Elke dag is er een ander menuutje. Dit kan variëren van kip met patat tot babi pangang of een macaronischotel. Natuurlijk wordt hier nog een toetje van de dag bij geserveerd. Terwijl de voedseljongen de bestellingen klaar gaat maken zag ik mijn kans schoon om de patiënten eens te vragen hoe het allemaal smaakt. De meesten vonden het beter dan ze verwachten, maar aten liever de pot die ze thuis krijgen. Een enkeling vond het ‘niet te nassen’ of ‘om ellendig van te worden’. Gelukkig kunnen de mensen die het vies vinden, de smaak wegspoelen met een lekker karamel toetje en een kopje koffie.

Geef een reactie

